Afgelopen week hebben velen van u waarschijnlijk een reactie gehad op uw ingediende zienswijze met betrekking tot het betaald parkeren. Voor diegenen die geen bericht hebben gehad, zetten wij hieronder de algemene berichtgeving van de gemeente Amsterdam, zodat u geïnformeerd bent over de laatste ontwikkelingen.
Als bestuur beraden we ons nog over vervolgstappen; we zijn vanzelfsprekend zeer teleurgesteld over de aanpassingen die zijn gedaan. Dat je door de verruiming van de afmetingen van de garages, nu misschien wel een parkeervergunning krijgt is aardig, maar waar moet je die auto dan neerzetten? Zo gauw we iets te melden hebben, hoort u van ons.
Al wel bekend: op 25 mei vanaf 13.30 uur is de vergadering van de commissie Mobiliteit, Openbare Ruimte en Water. In die vergadering komt het onderwerp Betaald Parkeren aan de orde. Een bestuurslid van GG gaat daar namens de vereniging inspreken. De vergaderingen zijn openbaar!
Wellicht tot dan,
Met vriendelijke groet, namens het bestuur,
Marja van Santen, secretaris GG
Berichtgeving van de gemeente Amsterdam:
Amsterdam is van plan in 2024 betaald parkeren in te voeren in grote delen van Nieuw-West en Zuidoost. Veel bewoners lieten van zich horen in de inspraak. Het voorstel is op verschillende punten aangepast. De gemeenteraad beslist in juni.
Het voorstel komt uit het coalitieakkoord 2022-2026. De uitbreiding van betaald parkeren levert extra parkeerplaatsen voor bewoners op. Buurtbewoners hoeven niet meer lang te zoeken naar een parkeerplek. Ook hebben buurtbewoners minder last van rondrijdende auto’s.
Lang
In buurten zonder betaald parkeren staan auto’s soms lang geparkeerd. De eigenaren reizen bijvoorbeeld verder naar Schiphol of het centrum. Betaald parkeren voeren we ook in in buurten waar minder parkeeroverlast is. Dit doen we omdat het daar anders te druk wordt met geparkeerde auto’s uit de naastgelegen gebieden waar betaald parkeren geldt. En ook vanwege toekomstige woningbouw.
Veel reacties leiden tot aanpassingen
We kregen 6.350 zienswijzen op het voorstel. De meeste reacties waren tegen het voorstel. We hebben regels aangepast:
Grotere gebieden voor parkeervergunningen
Vergunninggebieden zijn vergroot. Bewoners met een parkeervergunning kunnen in een groter gebied parkeren en hebben zo meer meer ruimte om zich te verplaatsen.
Gratis parkeren bij sommige winkelcentra
Gratis parkeren voor een bepaalde tijd blijft mogelijk, voor 2 jaar, bij winkelcentra Reewijkplein en Renooiplein, Holendrechtplein, Maasdrielhof en Wisseloordplein. Het gaat om blauwe zones, parkeren met een parkeerschijf.
Eigen stalling
Als je een eigen stallingsruimte (bijvoorbeeld een box of carport) hebt voor je auto, kan je minder parkeervergunningen aanvragen. De minimale maat voor een stalling is nu groter, naar 5 meter lang, 2,35 meter breed en een deur van minimaal 2.20 meter breed. Is de ruimte of toegangsdeur kleiner? Dan zien we het als berging en krijg je een parkeervergunning.
Hoeveel kost het?
Het tarief is € 1,60 per uur. Een eerste bewonersvergunning kost € 35,45 voor 6 maanden en een bedrijfsvergunning € 56,72 voor 6 maanden.
Bezoekers van bewoners krijgen korting
Bewoners kunnen een bezoekersvergunning krijgen, zodat bezoek met 65 procent korting kan parkeren. Voor maximaal 150 uur per kwartaal. Bewoners zonder auto kunnen ook zo’n gratis bezoekersvergunning aanvragen.
Waar precies?
In stadsdeel Zuidoost gaat het om de Bijlmer, Amstel III en Gaasperdam (behalve enkele parkeerplaatsen langs de Gaasperplas).
Invoering in 2024
Het betaald parkeren gaat in vanaf 2024 in fases. Vanaf het najaar 2023 informeren we alle bewoners en ondernemers. Ook over het aanvragen van een parkeervergunning
Meer weten?
Op de site van de gemeente krijg je meer informatie over de nota van beantwoording, het verdere besluitvormingsproces, etc.