Schiphol. Klagen helpt niet?

  • Bericht auteur:

Over de luchtvaart boven onze wijk is al veel gezegd en geschreven. En vanzelfsprekend zijn de meningen verdeeld over de mate van geluidoverlast die men­sen ervaren. We zijn nu eenmaal allemaal anders, maar toch niet helemaal.

Er zijn omtrent de vliegherrie (het gaat nu even niet over de andere gezond­heids­­bedreigingen door luchtvaart) ruwweg vijf soorten sentimenten.
De eerste is: ik hoor het soms wel maar heb nergens last van. Afgezien van de vraag of deze mensen stiekem echt niks horen en niet beseffen dat vliegtuiglawaai sowieso iets negatiefs met de mens doet, kun je stellen dat deze groep mensen niet zal klagen.
De tweede gaat zo: ik ervaar wel overlast, maar als ik er op ga letten wordt het alleen maar erger, dus ik heb het er niet over. Cognitieve dissonantie. Die groep klaagt dus ook niet.
Dan is er de derde groep, die ooit wel klaagde maar is afgehaakt uit frustratie. Want BAS, het Schiphol-orgaan waar de burger met klachten terecht kan, is niet veel meer dan een soort van zwart gat. Je klacht verdwijnt erin en dat is het dan.
In de vierde groep zit de bewoner die, omdat het met regelmaat toch echt te gortig is, klachten neerlegt bij BAS, als het kan petities tekent, clubs als milieudefensie e.d. steunt in de hoop dat de gezamenlijke inspanningen ooit gaan helpen de vliegherrie te reduceren.
De laatste, vijfde groep, bestaat uit de mensen die het onderwerp niet kunnen of willen loslaten, actief zijn binnen organisaties en stelselmatig klagen.

Dat is een relatief kleine groep, die eigenlijk misbruikt wordt door Schiphol/KLM en anderen, die beweren dat het altijd maar om een kleine groep klagers gaat.

Want ja, we hebben net kunnen vaststellen dat er toch echt wel heel veel meer mensen zijn die waarlijk overlast ervaren door het vliegverkeer dan die ene kleine groep.

Maar is de conclusie dan: klagen heeft geen zin?
Het is bijna grappig als het niet zo ernstig zou zijn: de argumenten die BAS gebruikt wanneer je een klacht neerlegt: ze zeggen dan bijna altijd dat het komt vanwege de wind, die blaast dan te hard, en door de richting waaruit hij waait. Dus ja, we moéten wel laag over uw huis vliegen op allerlei onzalige uren. Overmacht.
Welnee. Wat het wel is: een drogreden. Het komt namelijk niet door de hoe­veel­heid wind of de windrichting dat mensen last hebben van vliegtuigen, maar door de vliegtuigen zelf. Als die er niet zijn kan het nog zo hard waaien, maar zul je geen last van vliegtuigen hebben.
En er zijn veel te veel vliegtuigen: het is bekend dat ongeveer 40% van de vluch­­ten transfers zijn, overstappers die niks bijdragen aan de economie, maar wel aan de vervuiling en aan de porte­monnee van Air France/KLM en Schiphol. Ten koste van onnoemelijk veel over­last en klimaatschade. Het argument dat luchtvaart zo heel belangrijk is voor de economie is al heel vaak onderuitgehaald, en bovendien, we zijn toch een kenniseconomie? Wat moet je dan in zo’n superklein land met al dat bulktransport van mensen (luchtvaart), vee (de landbouwsector) en zeecontainers (Rotterdam)? We hebben meer bedrij­ven zoals ASML nodig, échte kenniseconomie, geen bulkvervoer.
Schiphol doet altijd net alsof vliegen een natuurwet is, een soort van onvermijde­lijkheid. En dat ze, als het dan weer eens ‘te hard waait’, tienduizenden men­­sen moeten lastigvallen met hun bedrijfsvoering.

Dat is ook de redenering die BAS volgt; als je een klacht indient vanwege geluidoverlast, is er altijd wel een reden waardoor ze vinden dat je klacht geen waarde heeft. De ene keer is het een andere baan die in onderhoud is, de andere keer het weer.
Dat is natuurlijk onzin, luchtvaart en de schaal ervan is een keuze. En BAS is louter en alleen de spreekbuis van Schiphol.
Vanwege het feit dat vliegtuigen stelselmatig te laag overkomen en Schiphol bewezen de regels aan de laars lapt, is het een ongepast advies om maar niet te klagen.
Integendeel, er moet veel meer geklaagd worden. Maar de mensen doen dat niet omdat ze het gevoel hebben dat er door BAS/Schiphol toch niet naar hen geluisterd wordt.

Gelukkig kunnen bewoners hun terechte ergernis over vliegoverlast kwijt op een platform dat wél serieus omgaat met de overlast die het vliegverkeer veroor­zaakt: het platform vliegherrie.nl.

Verder kunnen mensen zich aansluiten, of hun licht opsteken bij platforms als de PVA. Of bij Schipholwatch.

Martin Waalboer